insight اینستاگرام چیست و چه کاربردی دارد ؟اینسایت

insight اینستاگرام چیست و چه کاربردی دارد ؟اینسایت

بخش اینسایت جزو امکانات بینظیر این پلتفرم اجتماعی و به خصوص صفحاتی است که فعالیت تجاری در آن دارند.
در دنیایی امروز که اکثر افراد دقایق تا ساعاتی را به گذراندن در دنیای شبکه مجازی اینستاگرام میگذرانند، استفاده از این فضا برای کار و تجارت میتواند بسیار مفید باشد.چون دیتا و آمارهای جالبی از کاربرانشون بدست میاوردند.
بازاریابی,فروش و داشتن یک کسب و کار در اینستاگرام، آینده خوبی برای هر کسب و کاری را رقم میزند.
اما برای موفقیت در این عرصه یک سری ابزارها ضروری برای شناخت مخاطب لازم است. بهتر است از برنامههای مختلف برای فعالیت در این برنامه استفاده کرد. البته مهمترین بخشی که توسط خود اینستاگرام طراحی شدهاست، بخش insight اینستاگرام است. با من در آکادمی احاد همراه باشید تا ابزار تحلیل اینستاگرام را با هم یاد بگیریم.
آنالیز اینستاگرام : دلیلی محکم برای استفاده بیزنسی از این برنامه
بخش آنالیز اینستاگرام، جزو اولین و شاید مهمترین بخشهای این برنامه برای افرادی هست که اکنات تجاری درون اون دارند. اگر میخواهید کسب و کاری موفق داشته باشید، باید بتوانید دادهها و اطلاعات پیج خود و فعالیت کاربرانتان را بررسی و تحلیل کنید. در غیر این صورت نمیتوانید فعالیتی طولانی و موفقیتآمیز در شبکه اجتماعی اینستاگرام داشته باشید.
یک بیزنس تجاری بر اساس دادههایی که از کاربران و فعالیتهای آنها به دست میآورد، میتواند موفقیت خود را ارزیابی کند. مطمئن باشید که بدون داشتن آمار و اطلاعات دقیق، نمیتوان یک بیزنس موفق با استراتژی حرفهای به وجود آورید.
خوشبختانه اینستاگرام که در صدر شبکههای اجتماعی محبوب دنیا قرار دارد، فضایی عالی برای این موضوع را ایجاد کردهاست.
با استفاده از بخش insight اینسایت اینستاگرام میتوان اطلاعات دقیقی در مورد فعالیت کاربران، تعامل آنها و … به دست آورد. البته این امکان تنها در پیجهای تجاری وجود دارد. پس قبل از هر چیز پیج خود را به Business Profile تبدیل کنید.
نکته مهم : اگر با صفحه خالی روبرو شدید. به این دلیل است که:
چون تازه اکانت شما به بیزینس پروفایل تبدیل شده است و برای پست هایی که قبلا گذاشته اید تحلیلی وجود ندارد. با اضافه کردن پست جدید و بعد از گذشت چند ساعت این قابلیت قابل مشاهده خواهد بود.
روشهای رسیدن به بخش اینسیت:
• روش اول:
برای مشاهده Insight اکانت خود ، در قسمت پروفایل، بالا سمت راست آیکون سمت راست را بزنید و علامت نمودار را انتخاب کنید.
• روش دوم:
برای دیدن تجزیه و تحلیل هر پست، به پست بروید و روی View Insight در گوشه پایین سمت چپ ضربه بزنید.
• روش سوم:
برای دیدن داده ها برای یک استوری، استوری را باز کنید و روی نام ها در گوشه پایین سمت چپ ضربه بزنید.
صفحه اصلی اینسایتInsights به سه قسمت تقسیم می شود که هر قسمت شامل اطلاعات مختلفی است:
• Activity
• Content
• Audience
در ادامه هر سه قسمت رو معرفی میکنیم:
• Activity
در پایین قسمت فعالیت (Activity) شما دو بخش داده میبینید:
1. Interaction
2. Discovery
بیایید به هر زیر بخش بپردازیم و بدانیم که هر آمار به چه معناست.
Interaction -1
در این بخش، شما می توانید تعداد کل اقدامات انجام شده در حساب کاربری خود را در هفته گذشته ببینید و بعد از آن لیستی از معیارهای دیگر را مشاهده کنید:
Profile Visits:
این شاخص نشان دهنده تعداد دفعات مشاهده پروفایل شما است.
Website Clicks:
این شاخص نشان دهنده تعداد دفعاتی است که کاربران بر روی پیوندهایی که شما در bio پروفایلتان وارد کرده اید کلیک کرده اند
Email:
تعداد دفعاتی که کاربران روی گزینه ی ایمیل کلیک کرده اند.
Call:
تعداد دفعاتی که کاربران روی گزینه ی تماس کلیک کرده اند.
2- Discovery
بخش بعدی، عملکرد کلی حساب کاربری شما را با استفاده از دو معیار کلیدی نشان می دهد: Reach و Impressions
Impressions:
این شاخص نشان دهنده تعداد دفعاتی است که پست شما در صفحه نمایش کاربران ظاهر شده است.
Reach:
این شاخص نشان دهنده تعداد کاربران منحصر به فردی است که هر یک از پستهای شما را دیده اند.
این اطلاعات هفتگی بسیار با ارزش هستند به این منظور که شما میتوانید فعالیت های خود را در با یکدیگر مقایسه کنید.
برای تحلیل داده ها میتوانید از نمودارهای این بخش نیز استفاده کنید.
بنابراین قسمت Activity فعالیت در Insights نشان دهنده تأثیر صفحه شما و همچنین جزئیات نحوه ارتباط افراد با آن است. با این حال، لازم به ذکر است که این بخش Insights به 7 روز گذشته محدود می شود.
• Content
در قسمت محتوا (Content) شما اطلاعات مربوط به هر پست را مشاهده کنید که شامل عکس، ویدئو ، استوری و حتی پست های تبلیغاتی (Promotions) خواهد شد.
این بخش به سه قسمت زیر تقسیم می شود:
1. Feed
2. Stories
3. Promotions
1- Feed فید:
در این بخش شما تجزیه و تحلیل محتوای اکانت خود را از دو سال قبل می توانید مشاهده کنید.
همچنین این امکان را دارید که بر اساس نوع محتوا، دوره زمانی و اطلاعات دیگر آن را مرتب کنید.
در اینجا انواع شاخص ها و معانی آن ها که میتوانید insight را بر اساس آن مرتب کنید را به شما توضیح خواهیم داد.
Calls (تماس ها) – تعداد پست هایی که به دنبال آن افراد بر روی گزینه ی تماس کلیک کرده اند
Comments (نظرات) – تعداد نظرات در پست شما
ایمیل ها – تعداد حساب های منحصر به فردی که بر روی گزینه ی ایمیل کلیک کرده اند
Engagement – تعداد حساب های منحصر به فردی که پست های شما را لایک کردند یا کامنت گذاشتند و یا آن ها را ذخیره کرده اند.
Follows (دنبال کنندگان) – تعداد حساب هایی که پس از پست شما شروع به دنبال کردن شما کردند.
Get Directions (مسیریابی) – تعداد کاربرانی که به دلیل پست شما گزینه ی مسیریابی را زده اند.
Impressions – تعداد دفعاتی که پست شما دیده شده است
Likes – تعداد کل لایک ها برای هر پست
Profile Visits – تعداد دفعات مشاهده پروفایل شما
Reach – تعداد حساب های منحصر به فرد که پست های شما را دیده اند
Saved – تعداد حساب های منحصر به فردی که پست شما را ذخیره کرده اند
Website Clicks – تعداد دفعاتی که وبسایت شما به دلیل پست شما کلیک شده است.
شما می توانید تمام پست های خود را بر اساس این شاخص ها فیلتر کنید تا ببینید کدام پست ها عملکرد بهتر یا بدتری داشتند.و برای بهبود هر کدام برنامه ریزی انجام دهید.
در ضمن شما میتوانید آمار هر پست را به صورت جداگانه مورد آنالیز قرار دهید به همین منظور روی هر پست کلیک کنید و با زدن گزینه ‘View Insights’ اطلاعات بیشتری برای شما باز خواهد شد. در این بخش به شما جزئیات ایمپرشن را نشان میدهد که هر کدام از چه طریقی پست را بازدید کردند .
مثلا : هشتگ ،اکسپلور،پروفایل،خانه و… مستقیما از پروفایل شما دیدن کردن.
2- Stories (استوری):
استوری یکی دیگر از زیر مجموعه های بخش محتوا ست که میتوانید تجزیه و تحلیل استوری های خود را در این بخش مشاهده کنید.
این داده ها نشان میدهد که چگونه کاربران با استوری های شما تعامل برقرار میکنند. این مسئله در شکل دادن و برنامه ریزی محتوایی برای مطالب بعدی به شما کمک زیادی میکند.
در بخش تجزیه و تحلیل استوری با این معیار ها رو به رو می شوید:
Impressions – تعداد دفعاتی که استوری شما دیده شده است
Reach – تعداد حساب های منحصر به فردی که استوری شما را دیده اند
Exited (خروج):تعداد دفعاتی که یک کاربر از یک استوری خاص بیرون آمده است.
Replies (پاسخ ها) – تعداد ریپلای (پاسخ) به یک عکس یا ویدئوی استوری شما
Viewers (بازدید کننده) – تعداد کاربرانی که یک پست خاص را از استوری شما دیده اند
Forward – تعداد کاربرانی که این پست را رد کرده اند.
Backwards – تعداد کاربرانی که برای دیدن استوری شما به عقب برگشتند.
Next Story- تعداد ضربه ها برای دیدن استوری بعدی
که بعد آنالیز میتوانید به روند روبه رشد استوری های خود نگاه کنید.و نرخش رو ببرید بالاتر.
همینطور که در قسمت بالا توضیح دادیم با استفاده از این نتایج شما می توانید عملکرد استوری های خود را مشاهده کنید و علاقه ی مخاطبان خود را نسبت به استوری های خود افزایش دهید.
به عنوان مثال از بخش Forward می توان متوجه شد که استوری شما به اندازه ی کافی فریبنده نبوده است. به همین ترتیب کلیک های بازگشت نشان میدهد که استوری قبلی با سلیقه ی مخاطبان شما مرتبط است زیرا آن ها دو بار آن را تماشا میکنند. رفتن به استوری بعدی میتواند بیانگر این باشد که استوری شما بیش از اندازه طول می کشد یا تکراری است. دانستن این اطلاعات بسیار به بازاریابی محتوای شما کمک می کند.
3- Promotions (تبلیغات) :
در بخش Content (محتوا) میتوانید معیار های مربوط به تبلیغات پولی اینستاگرامی که منتشر کرده اید را ببینید. در این بخش شما موارد زیر را مشاهده میکنید:
– مقدار بازدید از پروفایل از پست های تبلیغاتی شما
– مشاهده Reach, Impressions و Engagement (تعامل)
– جنس، سن و موغعیت مخاطبانی که پست را مشاهده کردند.
• Audience
آخرین قست از اینسایت اینستاگرام ، مخاطب است.
که می توانید از موقعیت مخاطبان خود ، رنج سنی آن ها و تعداد دقیق فالوورهایتان مطلع شوید.
در این بخش ۴ قسمت کلیدی اطلاعات دنبال کنندگان خود را مشاهده میکنید:
Gender (جنسیت): تعداد زنان و مردانی که شما را دنبال میکنند
Age Range : محدوده ی سنی فالوورهای شما
Top Locations: موقعیت مکانی دنبال کنندگان شما بر حسب شهر و کشورها
Followers: ساعات و روزهایی که دنبال کنندگان شما در آن زمان بیشترین فعالیت را دارند
همان طور که مشاهده میکنید بخش مخاطب بخش کلیدی اینسایت insight اینستاگرام است که شما می توانید بیشترین درک را از مخاطبان خود داشته باشید و بر حسب زمان فعالیت آن ها برای رسیدن به تعداد بیشتری دنبال کننده برنامه ریزی کنید.
خُب به پایان مقاله ی insight اینستاگرام چیست و چه کاربردی دارد ؟
همان طور که مشاهده کردید شما با استفاده از این تحلیل ها میتوانید مخاطب خود را به درستی بشناسید اما متاسفانه دچار محدودیت هایی نیز هستید. یکی از این محدودیت ها این است که شما فقط از طریق تلفن همراه به بخش Insights دسترسی دارید. پس کسانی که از طریق دسکتاپ اکانت های خود را مدیریت می کنند دچار مشکل می شوند. همچنین اگر شما یک شرکت فعال در زمینه ی شبکه های اجتماعی، اینفوئنسر یا یک برند باشید و حتی اگر کاربری باشید که احتیاج به گزارش دهی به مشتریان و یا مدیر خود داشته باشید، هم برای نحوه ی ارائه تجزیه و تحلیل ها دچار مشکل خواهید شد.
منبع : اینستاگرام احاد

درباره احمد مدیری
یک بازاریاب دیجیتال که تمرکزش رو مارکتینگ و استراتژیست پلن های دیجیتال است گه گداری چند خطی هم مینویسم برای درک بهتر داستان و مقاله نویسی چون یک بازاریاب دیجیتال بدون اصلحه نمیمونه
نوشتههای بیشتر از احمد مدیری
دیدگاهتان را بنویسید